Waarom is bewegen zo belangrijk voor kinderen?

Waarom is bewegen zo belangrijk voor kinderen?

Waarom is bewegen zo belangrijk voor kinderen?

22 juli 2021

De gemiddelde Nederlander beweegt nog altijd te weinig. Zonde natuurlijk, want de mentale en lichamelijke voordelen van regelmatig bewegen zijn ontelbaar. We zullen niet ontkennen dat ook wij liever de hardloopschoenen laten staan om onze favoriete Netflix-serie te kunnen bingen… Maar onze kinderen kunnen we het best van jongs af aan gezonde gewoontes aanleren. Lekker veel laten sporten en spelen dus – en vooral ook het goede voorbeeld geven!

Hoeveel moet een kind per dag bewegen?

Volgens de Gezondheidsraad moeten kinderen tussen de 4 en 18 jaar per dag minstens een uur matig intensief bewegen. Wandelen, fietsen, buitenspelen; activiteiten waar je hartslag van omhoog gaat en je meer energie gaat verbruiken. Ook wordt aangeraden om drie keer per week spier- en botversterkende activiteiten te doen. Van rennen, dansen, (trampoline)springen, hockeyen, voetballen of judoën wordt het lichaam sterker en weerbaarder.

Toch worden deze richtlijnen door veel kinderen lang niet altijd gehaald. Waarom bewegen kinderen minder? Daar spelen onder andere computers, smartphones en social media een grote rol in. Hoe kun je dan zorgen dat ze de iPad neerleggen en lekker met hun vriendjes buiten gaan spelen? Je leest het hieronder.

Waarom is bewegen belangrijk voor kinderen?

1. Maakt leniger en behendiger: kinderen die veel bewegen ontwikkelen zich beter op het gebied van motoriek en (oog-hand)coördinatie. In andere woorden: ze worden leniger, behendiger en handiger.

2. Fitter en sterker: van voldoende beweging krijg je een betere conditie, meer kracht, meer uithoudingsvermogen en sterkere spieren en botten. Een wendbaarder- én weerbaarder lichaam dus!

3. Mentale ontwikkeling: door te spelen leren kinderen letterlijk met vallen en opstaan – en dat een keertje vallen helemaal niet zo erg is. Onderzoek wijst uit dat beweging meer zelfvertrouwen geeft, voor een positiever zelfbeeld zorgt en het risico op depressieve gevoelens vermindert.

4. Ontwikkeling op sociaal vlak: spelen en sporten gebeurt vaak met andere kinderen. Zo leren ze omgaan met leeftijdsgenoten en sociale grenzen ontdekken.

5. Afvallen of op gewicht blijven: lichamelijke inspanning vermindert gewicht en vetmassa bij kinderen met overgewicht en is een uitstekend wapen tegen suikerziekte.

6. Beter slapen: genoeg beweging overdag betekent ’s nachts beter slapen. Zorg alleen wel voor voldoende rust in de avond!

Tips om kinderen aan het bewegen te krijgen

1. Laat ze een sport uitkiezen: sporten is een perfecte manier om spelenderwijs lekker actief bezig te zijn. Laat kinderen er zelf achter komen wat ze leuk vinden. Het enige wat je als ouder hoeft te doen is ze inschrijven bij een vereniging in de buurt. Oja, en ze fanatiek aanmoedigen natuurlijk!

2. Actief speelgoed: stimuleer beweging door speelgoed in huis te halen waar actief mee gespeeld kan worden. Een voetbal, een step, een vlieger of een loopauto bijvoorbeeld.

3. Ga vaker wandelen: boodschappen doen of bij opa en oma langs? Niet telkens met de auto, maar ook een keertje lekker wandelend! Als het tenminste een beetje dicht bij is… Anders kunnen jullie misschien nog op de fiets stappen. Moeten de kinderen wel een degelijke fiets hebben natuurlijk!

4. Schermtijd beperken: TikTok, Instagram en Snapchat zijn grote vijanden van bewegen en buitenspelen. Probeer duidelijke regels vast te stellen wat betreft schermtijd.

5. Slim gebruikmaken van technologie: als je kind echt niet van de iPad te slepen is… Zoek leuke dansfilmpjes of sportieve challenges op waar ze aan mee kunnen doen!

6. Het goede voorbeeld geven: je kunt natuurlijk wel zeggen dat bewegen goed is, maar als papa en mama iedere avond op de bank neerploffen, zal een kind dit als voorbeeld nemen.

Gratis aanmelden