6 praktische tips voor ouders om beter te slapen

6 praktische tips voor ouders om beter te slapen

6 praktische tips voor ouders om beter te slapen

19 oktober 2020

Laatste update: 13 november 2020

Nieuwe ouders zullen het maar al te goed herkennen: sinds je kinderen hebt, is slapen niet meer hetzelfde. Als je je kindje ’s nachts hoort huilen, wil je natuurlijk koste wat kost naar hem of haar toe. Wanneer je voor het laatst een nacht ononderbroken hebt geslapen, kun je je alleen niet goed meer herinneren. Vaak heb je moeite met inslapen, ook al ben je doodop, en overdag lukt het je maar niet om je écht energiek te voelen.

Slecht slapen 

Veel ouders slapen slecht. Vaak moeten ze het doen met korte nachten van minder dan 5 uur slaap. Overdag draait de espressomachine overuren om het drukke bestaan aan te kunnen van vader of moeder zijn. Een keertje lekker slapen zou wonderen doen. Even goed opladen om je overdag weer fitter en energieker te kunnen voelen. Die nieuwe energie heb je hard nodig om voor je kind te zorgen, om je carrière in stand te houden en iets wat lijkt op een sociaal leven te hebben.

Slapen tegen stress

Eén van de boosdoeners van slaapproblemen en slapeloosheid is stress. Papa of mama worden is natuurlijk het mooiste dat er is, maar jouw rol als ouder betekent ook dat je je sneller zorgen maakt. Je bent bang dat je kindje iets overkomt of ziek wordt. Daar pieker je over en slaap je slecht van. Door gebrek aan nachtrust kun je het piekeren weer minder goed remmen en zo lijkt er geen ontsnappen aan die vicieuze cirkel.

Kwaliteit van slaap

Hoeveel je slaapt is belangrijk, maar de kwaliteit van slaap nog meer. Voor onze ontwikkeling, onze mentale gesteldheid en algehele gezondheid. Het helpt ons beter leren, concentreren, onthouden en onze emoties beter te verwerken. We gaan je niet vertellen dat je er ’s nachts niet uit moet gaan wanneer je kindje huilt. Maar om de cruciale uurtjes slaap die je pakt zo goed mogelijk te benutten, kun je nog veel dingen uitproberen. Daarom geeft Oppasland zes praktische tips aan ouders om de kwaliteit van je slaap te verbeteren.

Tip 1: Vaste slaaptijden = vaster slapen 

‘Middernacht’ stond vroeger nog gewoon voor het midden van de nacht. Een tijd waarop je al lang en breed in dromenland was. Tegenwoordig is het voor veel mensen het moment om rustig naar bed te schuifelen. Voor je kind heb je waarschijnlijk wel een vaste bedtijd. Maar ga je zelf ook iedere dag op hetzelfde moment naar bed?

Niets is beter dan een goed slaapritme. Als het lichaam namelijk ergens van houdt, is het regelmaat. Dus, wanneer je op vaste tijden naar en van bed gaat, zul je daar beter van slapen. (Dit geldt eigenlijk ook voor het weekend, maar we als je hier een beetje mee wilt sjoemelen, zien we dat voor deze keer door de vingers!) Probeer jezelf iedere nacht 7 tot 9 uur te geven om te slapen. 8 uur slaap is ideaal. We begrijpen dat ouders deze luxe meestal niet hebben, daarom zijn er nog genoeg andere manieren om je nachtrust te verbeteren.

Tip 2: Geen intensieve inspanning 

Iedereen heeft voldoende beweging nodig op een dag. Maar inspanning vlak voor het slapengaan maakt het juist lastiger om in te slapen. Tijdens het sporten maakt je lichaam allerlei stofjes aan die je een opgewekt en energiek gevoel geven. Niet handig als je even later in diepe slaap wilt doezelen. Niet een half uur voordat je in bed kruipt je hardloopschoenen nog aantrekken dus!

Het komt vaak voor dat je niet kunt slapen omdat je mentaal wel, maar fysiek niet moe genoeg bent. Overdag lekker bewegen zal je slaap daarom wel goed doen. Je zult merken dat dit bij je kinderen iets anders ligt. Hun laatste beetjes energie gaan vaak op aan rennen en spelen. Dus lekker laten uitrazen, voordat ze uitgeput neerploffen!

Ook leuk om te lezen: 20 kidsproof activiteiten om binnen te doen tijdens Corona 

Tip 3: Maak het stil en donker

In een donkere, stille kamer slaap je het best. Dus haal je oordopjes voor de dag, die verduisterende gordijnen onder het stof vandaan en probeer vannacht nog uit of je dieper slaapt! Probeer ook minstens een uur voordat je gaat slapen alvast de lichten te dimmen. Zo zal je lichaam begrijpen dat het bijna tijd wordt om naar bed te gaan.

Voor veel kinderen is het niet fijn om in het donker te slapen. Zorg daarom dat ze altijd een schakelaar binnen handbereik hebben en werk met licht op een timer. Angst voor het donker overwinnen ze geleidelijk aan. Luister goed naar je kind, toon begrip en blijf geduldig. Langzaamaan kun je ze een beetje meer laten wennen aan een steeds donkerdere slaapkamer.

Tip 4: Bed is voor slapen

We maken er steeds vaker een gewoonte van om van alles in bed te doen. Studeren of werken, gamen of tv-kijken... Al deze activiteiten hebben een negatieve invloed op onze slaap. Met uitzondering van lezen en rustige muziek luisteren. Als kinderen gewend zijn om te spelen in bed, zullen ze de associatie met slapen minder snel maken. De regel dat een bed is om in te slapen, zou daarom ook voor je kind moeten gelden, net als voor papa en mama.

Veel moderne technologie speelt in op ons beloningssysteem, waardoor iets simpels als slapen – wat geen directe voldoening oplevert – minder makkelijk gaat. Het is natuurlijk veel spannender om YouTube-filmpjes te blijven kijken dan om je ogen dicht te moeten doen. Maar slaap moet geen straf zijn! Het is een beloning voor je lichaam en je geest. Een goede nachtrust is broodnodig voor de ontwikkeling van je kind.

Meer lezen: Kinderen complimentjes geven: 6 waardevolle tips 

Tip 5: Niet te lang blijven liggen 

Van uitslapen heb je misschien wel eens gehoord. Je weet wel: die hobby waar je vroeger nog tijd voor had. Het zal je niet verbazen dat ’s ochtends te lang in bed blijven liggen niet goed voor je is. Maar ook als je ’s avonds niet kunt slapen, kun je er beter eventjes uit gaan. Als je na 20 of 30 minuten nog niet kunt slapen: ga uit bed en doe kort een ontspannende activiteit. Houd het huis lekker donker, zodat je niet meteen klaarwakker bent. Zodra je merkt dat je weer moe wordt, kruip je weer onder de wol.

Tip 6: Pas op met middagdutjes 

Hoe uitgeput je soms ook bent, hoe aantrekkelijk het ook lijkt om even op de bank neer te ploffen: pas op met middagdutjes! Een korte siësta kan zeker voordelen hebben; je stemming verbeteren, je minder vermoeid maken en een ontspannener gevoel geven. Maar houd ze wel kort! Tussen de 10 en 20 minuutjes, niet langer. Hoe langer je slaapt, hoe meer moeite je zult hebben om je weer opgewekt te voelen.

Voel je vermoeidheid opkomen na 3 uur? Dan is het beter om je slaap uit te stellen en ’s avonds iets vroeger te gaan slapen. Onthoud, wanneer je een dutje gaat doen: niet vlak ervoor gaan sporten, de kamer koel en donker houden, geen telefoon mee en niet te lang blijven liggen! Ook als het niet lukt om te slapen, heb je in ieder geval even rust genomen.

Meer slaaptips 

Over het belang van slaap kunnen we eindeloos doorgaan. Maar het is een feit dat ouders minder slapen, maar er juist meer behoefte aan hebben. Gelukkig zijn we nog lang niet klaar met onze praktisch slaaptips. Er zijn nog genoeg andere manieren die kunnen helpen om je slaap te verbeteren. Houd onze blog in de gaten voor nog meer advies!

Meer lezen: Don't blame the kids: zo verstoor je je eigen slaap

Gratis aanmelden