5 gouden oppastips voor een moeilijke eter

5 gouden oppastips voor een moeilijke eter

5 gouden oppastips voor een moeilijke eter

06 augustus 2020

Eten met kinderen kan leuk zijn, maar het is zeker niet altijd makkelijk. Vooral wanneer een kind een moeilijke eter is en sommige dingen niet wil eten. Je wordt als oppas goed uitgetest door peuters en soms kun je er bijna wanhopig van worden. Geen paniek! Bij het eten is het vaak de aanhouder die wint. Probeer daarom deze vijf tips te volgen en binnen no-time zal jouw oppaskindje al het lekkers wat jij klaarmaakt met plezier naar binnen schuiven. Succes!

Het bord hoeft niet leeg

Soms denken ouders en oppassers dat een kind altijd hun bordje leeg moet eten. Dit hoeft niet. Een kind bepaalt zelf hoeveel er gegeten moet worden en voelt zelf goed aan wanneer het buikje vol zit of wanneer er nog een beetje meer bij moet. Probeer een kind nooit te dwingen om te eten, omdat dit de relatie met het eten kan verstoren. Een gezond kind zal zichzelf niet uithongeren, dus op een bepaald moment zal er echt wel gegeten worden. Wees geduldig en maak gebruik van de volgende tips.

Tip 1: Maak gezond eten een feestje

Het is makkelijker voor een kind om goed te eten, als eten ook leuk gevonden wordt. Maak bijvoorbeeld een leuk kleurrijk schaaltje met verschillende groentes. Door alle kleuren, wordt een kind vaak enthousiast. Ook kun je proberen om figuren of gezichten te maken met het eten. Een hartje op het bord roept gelijk al een positief gevoel op!

Tip 2: Rustig met tussendoortjes

Geeft jouw oppaskindje steeds aan dat hij of zij geen honger heeft? Het kan zijn dat het buikje nog vol zit van veel zoet drinken of tussendoortjes. Informeer bij de ouders wat je oppaskindje al gegeten heeft als jij komt en wees zelf ook voorzichtig met het geven van tussendoortjes. Je kunt in veel gevallen beter kiezen voor water en een paar plakjes fruit. Dit heeft minder gevolgen voor het hongergevoel van kinderen.

Tip 3: Eet op tijd

Een vast ritme is voor kinderen belangrijk. Ze weten graag waar ze aan toe zijn en het is dus fijn als jij dezelfde tijden aanhoudt als hun ouders. Eten zij standaard om 6 uur, dan is het prettig als jij dit ook doet. Kondig een aantal minuten voordat je het eten op tafel zet aan dat het bijna klaar is, zodat de kinderen weten dat ze zo aan tafel moeten en eet ook altijd op een vaste plek zonder afleiding. Hierdoor is de aandacht echt bij het eten en is het ook makkelijker voor kinderen om hun eten op te eten zonder klagen.

Tip 4: Ga samen koken

Een andere manier om het klagen tot een minimum te beperken is door eten iets te maken wat je samen doet. Ga samen koken. Geef een wat jonger kind een bot mesje en laat hem of haar de mozzarella of de komkommer snijden. Ook iets roeren is vaak leuk om te doen. Doordat ze zelf een aandeel hadden in het maken van de maaltijd, zijn ze eerder geneigd om het te proeven en daarbij is het nog leuk ook!

Tip 5: Schep kleine porties op

Een kind eet altijd minder dan een volwassene en het is voor een kind niet fijn om tegen een bult eten op te kijken wat hij nooit allemaal op kan. Daarom is het beter om kleine porties op te scheppen en nog eens op te scheppen als het kind nog honger heeft. Vergeet niet om een complimentje te geven als je oppaskindje alle groente op eet! Dat helpt altijd!

Maak je je zorgen om de eetgewoontes van je oppaskindje en weet je niet zo goed hoe je het moet aanpakken? Vertel dat dan aan de ouders. De kans is groot dat zij hetzelfde als jij meemaken en ook weten hoe je dit kunt oplossen. Je hoeft niet alles zelf te doen. Om hulp vragen kan altijd en is juist verstandig.

Gratis aanmelden